Tiesääasemassa tärkein ilman mittaus on kastepistelämpötila

Tiesääasema on yleensä sijoitettu niin, että ilmatieteellisen mittauksen edellytykset eivät täyty, ja mittaus tehdään monesti huomattavan korkealta normiin nähden. Kohtuullinen tarkkuus ja vakaus ovat siis ensisijaiset tavoitteet. Teconerin RWS10-tiesääasemassa kosteusmittaus on aina kahdennettu, jotta mahdolliset anturin vikaantumiset havaittaisiin. Tavallinen vikaantumisen syy ovat aggressiiviset ilmansaasteet. Ilman lämpötilaa ei mitata suoraan, vaan se lasketaan usean anturin mittauksista, kuten myös kastepiste. Tällaisella menettelyllä ei tarvita erillistä säteilysuojaa eikä muita rakenteita Ta/RH/TD -mittausten toteuttamiseksi. Kun myös tien pinnan lämpötilan ja ilmanpaineen mittaus voidaan helposti sijoittaa samaan rakenteeseen, saadaan kustannusten ja asennuksen kannalta hyvä kokonaisuus. Tiesääasemassa tärkein ilman mittaus on kastepistelämpötila. Varsinkin kostean sään aikaan kastepiste (tai kuurapiste) ja tien pinnan lämpötila yhdessä kertovat paljonkin kelistä ja sen kehityksestä. RWS10:n kastepisteen mittaamisessa on käytetty Teconerin kehittäjien tekniikan tuntemusta ja mittauskokemusta. Tiesääaseman toiminta on pyritty optimoimaan erityisesti kosteassa ilmassa.

Kuvan 1. data on asemasta, joka on ollut noin 6 kuukautta ulos asennettuna.
Kuva 2. Kun tien pinnan lämpötila on alempi kuin kastepiste, pyrkii ilman kosteus tiivistymään tai härmistymään (kuurautumaan) tien pintaan. 
Kuva 3. Ilman lämpötila, kun tuulen nopeus on ollut koko ajan alle 2 m/s. 
Previous Post
Air Temperature and Moisture in RWS10
Next Post
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2025!